Bakan Yıldırım: Hedefimiz YHT ile nüfusun yüzde 55'ine karşılık gelen 14 şehri birbirine bağlamak

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, "Önümüzdeki 10 yıl içinde demiryolu alt yapısına, üst yapısına sadece Türkiye'de yapacağımız yatırım 40 milyar doların üzerindedir. Bugüne kadar demiryoluna yaptığımız yatırım miktarı da aşağı yukarı 20 milyar doları bulmuştur" dedi.

Bakan Binali Yıldırım, İstanbul Fuar Merkezinde düzenlenen Uluslararası Demiryolu, Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Lojistik Fuarı Eurasia Rail'e katıldı. 

Türkiye'de 1951 yılından 2002 yılına kadar demiryollarında önemli yatırımların yapılmadığı gibi altyapıların da yenilenmediğini hatırlatan Yıldırım, "Dolayısıyla 11 bin kilometre bir ağa sahip olan demiryollarımız bu ülkenin yükünü taşıması gerekirken ihmaller sonucu ülke o dönemde demiryollarının yükünü taşımak zorunda kalmıştır. Ancak ortaya koyduğumuz kararlı politikalar ve projelerle başlangıçta Yüksek Hızlı Tren (YHT), hızlı tren hatlarının yapımına bir yandan başlarken bir yandan da el atılmayan bu altyapının elden geçirilmesi, yenilenmesi, sinyali olmayan hatların sinyalli hale getirilmesi, elektrifikasyon miktarının artırılması ve mevcut altyapının tamamen yenilenmesine odaklandık" diye konuştu.

Türkiye'nin son yıllarda demiryolu ağlarını gündeme aldığını yineleyen Yıldırım, "Geçtiğimiz 10 yıla bakarsak 11 bin kilometrelik hattın 10 bin kilometresi tamamen yenilenmiş vaziyette. Ayrıca yüzde 5 seviyelerinde olan sinyalli hat miktarı yüzde 30'ların üzerine çıkmıştır. Elektrifikasyonda yüzde 35'e gelmişiz ama bunları yeterli görmüyoruz. Hedefimiz gelecek 8-10 yıl içerisinde bütün hatları elektrikli, sinyalli hale getirmek,en azından yüzde 80'in üzerine çıkmak" ifadelerini kullandı.

"YHT ile 43 milyon insanı birbirine bağlayacağız"

Mevcut demiryolu hatlarına ilave 10 bin kilometrelik demiryolu hattı yapacaklarını söyleyen Yıldırım, 14 şehri demir ağlarla birbirine bağlamayı hedeflediklerini söyledi. Yıldırım şu bilgileri paylaştı: "Şu ana kadar yaptığımız, bitirip iletmeye aldığımız YHT bin 213 kilometredir. Buna 360 kilometre de konvansiyonel hattı ilave ettiğimiz zaman toplam bin 570 kilometrenin üzerinde tamamen yeni yapılmış hattımız var ama aynı zamanda da 3 bin kilometrenin üzerinde de fiilen çalıştığımız altyapısını yüzde 50'lerin üzerinde tamamladığımız hatlarımız var. 2018'in sonuna kadar bu devam eden projelerin tamamını bitireceğiz. Hedefimiz yolcu taşımacılığında YHT ve hızlı hatlarla nüfusumuzun yüzde 55'ine karşılık gelen 43 milyon insanın yaşadığı 14 şehrimizi birbirine bağlamak."

"Demiryollarındaki yük taşıma miktarımızı 100 milyon tona çıkaracağız"

Türkiye'nin demiryolu yük taşımacılığında yolcu taşımacılığına göre daha iddialı hedefleri bulunduğunun altını çizen Yıldırım, "Bütün hatların yenilenme işi tamamlandıktan sonra sinyal ve elektrifikasyon seviyesi artırıldıktan sonra ve bu yılın ortalarından itibaren özel sektörün de altyapıları kullanılmaya başladığından itibaren demiryollarındaki yük taşıma miktarımız bugün 26 milyon ton seviyesinde. Bu rakamın 3-5 yıl içerisinde 100 milyon tona çıkacağını hesap ediyoruz. Bu ne demektir? Demiryolu çeken ve çekilen araçlara daha fazla ihtiyaç var demektir. Daha fazla modern tren setlerine ihtiyaç var, daha fazla lojistik merkezlerine ihtiyaç var. Önümüzdeki 10 yıl içinde demiryolu altyapısına, üst yapısına sadece Türkiye'de yapacağımız yatırım 40 milyar doların üzerindedir. Bugüne kadar demiryoluna yaptığımız yatırım miktarı da aşağı yukarı 20 milyar doları bulmuştur. Demek ki yapacak çok işimiz var." diye konuştu. 

"Ver elini Çin'den Londra'ya"

Demiryolu ağının tarihi İpekyolu'nun canlanması için de önem taşıdığını belirten Yıldırım, "Adım adım projelerimiz ilerliyor.Kars-Tiflis-Bakü Projesi'ni bu yılın sonunda işletmeye alıyoruz. Böylece kayıp bir halkayı da tamamlamış oluyoruz. Marmaray'la da geçişi sağlayınca kesintisiz ver elini Çin'den Londra'ya… Böylesine bir altyapıyı gerçekleştirmiş olacağız" ifadelerini kullandı.

Dünyada orta ve uzun vadede demiryollarına 1 trilyon dolar harcanacağını aktaran Yıldırım, sektörün tüm paydaşlar için gelecek vadettiğini söyledi.

Tedarikçi firmaların basit yolu tercih etmemesi gerektiğini belirten Yıldırım, uzun vadeli stratejik iş birliklerinin önem kazandığını kaydetti.

"Şu anda 3 yerli firma metro araçları yapıp işletmeye başladı"

Bakan Yıldırım, Türkiye'de demiryolu sektörüne tedarik sağlayan bin 500'ün üzerinde yerli firma bulunduğunu belirterek, "Şu anda 3 tane yerli firma metro araçları yapıp işletmeye başladı. Bizim amacımız şu, sadece biz yapalım biz satalım değil. Bilgisi, görgüsü, teknolojisi ileri olan ülkeler ve firmalarla birlikte ilerlemek istiyoruz. Bir araya gelelim, teknoloji ile yoğun emeği birleştirelim ve bu sektörü bölgesel ve küresel anlamda yayılmasını hızlandıralım" diye konuştu.

Karayollarında gerçekleşen kazalarda hayatını kaybeden insan sayısının can yaktığını anlatan Yıldırım, demiryolunun öneminin günden güne arttığını söyledi. 

Uluslararası Demiryolu, Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Lojistik Fuarı Eurasia Rail'in iki yılda bir yapılmasının fayda getirebileceğine de değinen Yıldırım, "Son zamanlarda fuar enflasyonu da oluştu. Belki bazı fuarları iki yılda bir yapmak daha doğru olur. Her yıl yapınca bir de birkaç yerde yapılınca artık sıradanlaşıyor. Fuarları bir yapıp pir yapmak lazım" ifadelerini kullandı.


Bakan Yıldırım, İstanbul Fuar Merkezinde düzenlenen Uluslararası Demiryolu, Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Lojistik Fuarı Eurasia Rail'in açılış töreninin ardından fuar alanını gezerek, basın mensuplarının dev altyapı projelerine ilişkin sorularını yanıtladı.

Haydarpaşa Garından hızlı tren seferleri yapılacağını aktaran Yıldırım, "Hızlı tren Ankara'dan geliyor Pendik'te duruyor. Pendik ve Ayrılıkçeşme-Haydarpaşa arasında banliyö hattı ile hızlı tren beraber çalışacak. Dolayısıyla buradaki hat tamamen sıfırdan yenileniyor. Bir hızlı tren hattı bir de banliyö hattı olacak. Hızlı tren Haydarpaşa'ya kadar gelmiş olacak bu hat bittiğinde. Ne kadar sürecek? Takriben 2 yıl, banliyö hattının bitimiyle beraber" bilgilerini verdi.

Haydarpaşa Garı ile ilgili restorasyon çalışmalarının TCDD tarafından yürütüldüğünü aktaran Yıldırım, "Buraya yönelik 2006 yılından beri devam eden kurullarla, ilçe belediyeleriyle, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile birlikte yaptığımız çalışmalar var. Bu doğrultuda hem o alandaki çalışmaların düzenlenmesi hem hızlı trene uygun olarak alt yapının yenilenmesi işlerini belirlediğimiz takvim içerisinde devam ettiriyoruz" ifadelerini kullandı.

"Banliyö hatlarını en geç 2018'in içerisinde hizmete alacağız"

Banliyö hattının İstanbul'un her iki yakasında yer alan bölümlerden oluştuğunu anımsatan Yıldırım, "Anadolu yakasında Pendik'ten Ayrılıkçeşme'ye kadar olan bölüm, oradan Marmaray, Kartal metrosuyla birleşmiş oluyor. İkinci bölüm de Kazlıçeşme'den Halkalı'ya devam ediyor. Onun inşaatı biraz gecikti maalesef. Firmayla ilgili bazı sıkıntılardan dolayı ama bundan sonra arkadaşlarımız öncelikle bu proje üzerinde çalışacaklar. En geç 2018'in içerisinde buraları hizmete almış olacağız" diye konuştu.

"Raylı sistem köprü üzerinde hazır, mayıs sonunda bitiyor"

Yavuz Sultan Selim Köprüsünde kıtaların birleşmesine son 9 metrelik mesafe kaldığını yineleyen Yıldırım, pazar günü yapılacak törenle birleşmenin tamamlanacağını söyledi. 

Köprünün üzerindeki raylı sistem altyapı çalışmalarının da otoyol çalışmalarıyla eş zamanlı devam ettiğini anlatan Yıldırım, şunları kaydetti:

"Raylı sistemin köprüden sonraki devamı henüz başlamadı. Bu köprü yapılırken daha sonra yapılamayacağı için raylı sistemi biz baştan koyduk, raylı sistem köprü üzerinde hazır, bir problem yok. Mayıs sonunda bitiyor ama onun devamı yapılmadığı için sadece altyapı olarak hazır olacak. Bilahare Akyazı'dan itibaren, İzmit'ten, Köseköy'den alınacak bir hatla köprünün Anadolu yakasına bağlayacağız, Avrupa yakasından aldığımız hattı da Edirne güzergahına giden Halkalı'daki kısıma bağlamış olacağız. Bunlar daha önümüzdeki senelerde gerçekleşecek şeyler."

Bu sene Halkalı'dan Edirne'ye kadar olan demir yolu hattının yanına bir de hızlı tren hattının yapımına başlanacağını belirten Yıldırım, demir yolu altyapısını güçlendirmeyi sürdüreceklerini söyledi.

"Kanal İstanbul'da güzergahı birkaç ay içinde resmen ilan edeceğiz"

Kanal İstanbul'un güzergahıyla ilgili her habere itibar edilmemesi gerektiğini anlatan Yıldırım, resmi ağızlardan yapılan bir güzergah açıklaması bulunmadığını söyledi. Basında yer alan spekülatif haberlerin mağduriyetlere yol açtığını kaydeden Yıldırım şöyle konuştu:

"Kanal İstanbul'un güzergahı hiçbir zaman resmen bizim tarafımızdan açıklanmadı, şurasıdır denmedi bugüne kadar. Ancak zaman zaman medyada, kamuoyunda dedikodular oldu, mağduriyetler oluşabiliyor. Bu durum karşısında vatandaşlarımızı uyarma ihtiyacı doğdu ve geçtiğimiz haftalarda dedim ki; Kanal İstanbul'la ilgili 5 tane güzergah üzerinde çalışılıyor, halen bu güzergahlarla ilgili çalışmalar tam anlamıyla bitmiş değil.Önümüzdeki birkaç ay içerisinde bu çalışmalar bitmiş olacak, güzergahı da resmen ilan edeceğiz. Ondan sonra da artık ilk kazmayı vurmak için harekete geçeceğiz."

"İstanbul raylı sitem uzunluğu 800 kilometreyi geçmiş olacak"

Bakan Yıldırım, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin (İBB) verdiği bilgilere göre Üsküdar-Çekmeköy metrosunun büyük bir bölümünün yıl sonuna kadar açılacağını söyledi. Yıldırım, İstanbul'daki raylı sistemlere ilişkin şu bilgileri paylaştı: "Dudullu'ya kadar olan kısmı açılacak, ondan sonra bir miktar kalıyor Çekmeköy'e. O da 2017 yılının mart ayı, nisanı gibi bitmiş olacak. İBB Başkanımızın verdiği bilgiye göre. Üsküdar'da malum Marmaray'la da bu hat birleşmiş olacak. Böylece artık Anadolu yakasından, Kartal'dan Kadıköy'e, Kadıköy'den Marmaray'a isteyen Kadıköy'den değil Ayrılıkçeşme'den Marmaray'a bağlanacak, Üsküdar'dan da Ümraniye tarafına, Çamlıca tarafına gitmek isteyenler o tarafa rahatlıkla gidebilecekler. Pendik'ten de Söğütlüçeşme, Ayrılıkçeşme, Haydarpaşa bağlantısı bitince artık Ankara'ya, Sakarya'ya, Bilecike, İzmir'e gitme imkanı oluyor. Kartal'dan Sabiha Gökçen bağlantısı şu anda başladı, yapılıyor. Kaynarca'dan katılıyor, Kaynarca'dan hızlı trene katılıyor, oradan Sabiha Gökçen'e bağlantı yapılıyor, ileriki yıllarda artık Sultanbeyli üzerinden Ümraniye hattına da birleşmiş olacak. Böylece önümüzdeki 6-7 yıl içerisinde İstanbul raylı sitem uzunluğu 800 kilometreyi geçecek."

Yıldırım, "15 milyonluk İstanbul'da her gün 29 milyon kişi yolculuk yapıyor. Dolayısıyla Marmaray, yıl sonu açılacak Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, raylı sistemler tamamlandığında İstanbul'un trafiği hissedilir derecede rahatlayacak ama tamamen bitmez. Ancak hedef nedir? Sürdürülebilir ve katlanılabilir bir trafik, akışkanlık artacak" ifadelerini kullandı.

"Çanakkale köprüsünü yapıp milletimizin hizmetine vermiş olacağız"

Yapımı planlanan Çanakkale 1915 Köprüsü projesi için 2023 yılını işaret eden Yıldırım, köprünün Türkiye'nin tarihe saygısını simgeleyeceğini söyledi. Yıldırım, "Bu köprü 2023 senesine kadar hizmete girmiş olacak. Köprü ayakları arasındaki mesafe 2023 metre olacak. Dünyada kuleler arası açıklık olarak birinci olacak. Bir de köprünün adı Çanakkale 1915 olacak. 2023'te de vatandaşa kesintisiz geçilen bir Çanakkale köprüsü yapıp milletimizin hizmetine vermiş olacağız" ifadelerini kullandı.

Yüksek Hızlı Tren (YHT) ihalesi için hazırlıkların devam ettiğini söyleyen Yıldırım, hızlı tren setlerinde yerli üretimin vazgeçilmez kriter olduğunu vurgulayarak, şunları kaydetti: "Bu 80 adet hızlı tren seti önemli. Zannediyorum 5-6 milyar doları bulan bir yatırım. Bu yatırım bir satın alma şeklinde planlanmıyor, özellikle yurt içinde hızlı tren setlerinin mümkün olduğunca yerli katkı oranıyla yapılmasını öngören bir projedir. Biz dünyanın bilinen üreticilerini bu anlamda Türkiye'ye yatırım yapmaya davet ettik, bazıları bu kararı verdi, hali hazırda ortaklıklarını kurdular. Fabrikalarını yapanlar da var. Bundan sonra diğer ilgilenen şirketlerin de elini çabuk tutmasını istiyoruz. Amacımız sadece hızlı tren seti almak değil hızlı treni üreten, kullanan ve ihtiyacı olan ülkelere temin eden bir Türkiye…"

"Atatürk havalimanı kapasitesinin 2,5 kat üzerinde çalışıyor"

Demir yollarında serbestleşmenin hızlandığını belirten Yıldırım, "Hazırlıklar yapıldı, bu yılın ortalarında inşallah ufak ufak hatlarda özel sektörün de faaliyet gösterdiğine şahit olacağız" diye konuştu.

İstanbul Yeni Havalimanının 90 milyon yolcu kapasiteli ilk etabının 2018'in ilk çeyreğinde açılmasını planladıklarını ifade eden Yıldırım, çalışmaların 7 gün ve 24 saat düzeninde devam ettiğini söyledi. Yıldırım, "Planlandığı gibi, hatta biraz da önünde gidiyor. Tabii ki, Atatürk Havalimanı kapasitesinin 2,5 kat üzerinde çalışıyor. Bu sürdürülebilir bir şey değil" ifadelerini kullandı.